Een paar weken geleden plaatste ik deze goofy video op mijn persoonlijk LinkedIn profiel om aan te kondigen dat we op zoek zijn naar software engineers om het Payflip team te versterken.
Nadat ik de video had gelanceerd op het wereldwijde web, vroegen een aantal vrienden me of een CTO van een groeiende startup geen belangrijkere zaken aan zijn hoofd had dan het maken van zulke video’s.
Wel, in een startup als Payflip zijn er altijd belangrijkere dingen te doen. En dat is vaak het probleem.
Fostering innovation
Begin dit jaar merkten we dat we als bedrijf veel tijd spenderen aan day-to-day operations: ervoor zorgen dat het onboarding van new hires vlot verloopt, het uittekenen van sales funnels en customer flows, het opzetten van inbound marketing strategieën,... We streefden naar operational excellence, maar verloren daardoor soms onze jeugdige creativiteit uit het oog.
Geïnspireerd door Google's 20% regel, realiseerden we ons dat we onze mensen de kans moeten geven om zich te distantiëren van hun dagdagelijkse verantwoordelijkheden, en zich te richten op (mini)projecten die misschien wel buiten hun comfort zone liggen.
And that’s where the Community Days come in!
Payflip Community Day
De Community Day is een vaste dag per maand waarop iedereen binnen Payflip zijn tanden kan zetten in een probleem waar we (als werknemer, team of bedrijf) mee geconfronteerd worden. De scope van deze problemen is zeer ruim, en de opportuniteit om er een sappig one-day project uit te puren is dat ook! De enige voorwaarde is dat er een zinvolle oplossing voor het probleem kan worden gezocht tijdens die ene vrijdag in de maand die we doopten tot “Community Day”.
Hoe organiseren we dit?
Eén week voor de Community Day wordt iedereen uitgenodigd om een gedeelde file in te vullen. Dit bestand vermeldt de probleem- en doelstellingen die we trachten te bereiken op de Community Day. Aangezien ieders Community Day objectives openlijk worden gedeeld, is iedereen vrij om een handje toe te steken aan een elkaars ‘project of the day’.
Originaliteit troef dus, maar resultaten moeten meetbaar zijn en worden -met een fris pintje, doch scherpe blik- door elkaar gechallenged op het einde van de dag .
Het effect van zo’n Community Day blijft allesbehalve uit:
- Het stelt mensen in staat om een invloed uit te oefenen op iets dat buiten hun scope van verantwoordelijkheden ligt, waardoor ze in een situatie komen waarin creativiteit wordt gestimuleerd;
- Het zorgt ervoor dat collega's die op dagelijkse basis niet samenwerken met elkaar, toch samen hun schouders zetten onder een miniproject
- Het verbindt het team opnieuw met de grotere waarden van Payflip ('toewijding om te leren/groeien als persoon') en bevrijdt hun mind van de dagelijkse operationele to do's
De verwezenlijkingen van de Community Day
We merkten al snel dat de Community Day inderdaad de springplank werd voor het uitproberen van heel wat tools en het lanceren van projecten die integraal deel zijn geworden van the Payflip side of life.
Enkele outcomes die hun weg vonden in ons dagelijks werk:
- Het gebruik van Typeform en Webflow om dynamische PDF-documenten te genereren
- De migratie van onze WordPress website naar Webflow
- De verkenning van Domain Driven Design en het opzetten van een gemeenschappelijke taal tussen het juridische team en het development team (check zeker onze later blogpost over dit razend interessante topic)
- Het verstoppen van een Easter Egg op onze website
But the biggest achievement of all? Growing as a team!