Cafetariaplannen zijn talk of the town, zoveel is zeker. In de wandelgangen wordt het zelfs dé HR-trend van de komende jaren genoemd. Maar hoe krijg je het management op de kar van het cafetariaplan? Stoot je op argumenten als “complex”, “kostelijk” en “administratieve last”? Je bent niet de enige! Lees in deze blogpost hoe je als HR verantwoordelijke vakkundig je case kan verdedigen en binnen de kortste keren een cafetariaplan kan serveren aan je team.
Delen is weten!
In geen enkele sector staat kennis delen (knowledge sharing) zo centraal als in de HR sector. Zo dienen people managers zich maar aan te melden op LinkedIn en zien ze al een massa aan waardevolle tips rond HR tools en webinars verschijnen. Als er dan een exotisch concept à la ‘cafetariaplan’ in de feed of in de nieuwsbrief van een sociaal secretariaat passeert, zijn gepassioneerde personeelsverantwoordelijken al snel getriggerd om dit verder te googlen. En gelijk hebben ze, want een gewaarschuwde HR manager is er twee waard!
Bij het googlen van de term ‘cafetariaplan’ krijg je in amper 0,4 seconden een kleine 30.000 hits. De zoekresultaten zijn over het algemeen heel gelijkaardig: abstracte artikels en links naar e-books of whitepapers van sociale secretariaten. Maar zelfs als een startup zoals Payflip een lans breekt om concreter en duidelijker te communiceren over het concept van een cafetariaplan (hier hebben we het zélf over de nadelen van een cafetariaplan), blijft een dergelijke communicatie redelijk passief.
Daarom is een ‘tweede kennismaking’ met het concept van flexibel verlonen in de vorm van een webinar een heel goede zet! Zeker als je weet dat ze regelmatig georganiseerd worden tijdens de middag en gratis zijn ;). Bekijk hier een webinar over flexibel verlonen.
And there was light!
Eens je als personeelsverantwoordelijke een beter beeld hebt gekregen over het concept van het cafetariaplan, raadt Payflip je aan om verder je licht op te steken bij verschillende providers.
Deze providers staan immers midden in de cafetariaplan praktijk en kunnen jou voorzien van insider information op maat van jouw bedrijf. Zo hecht Payflip heel veel belang aan de vragen waarom je een cafetariaplan zou invoeren en de animo die er zou zijn in het team voor een cafetariaplan. Een situatie waarin er met een ‘cafetariaplan kanon’ op een mug geschoten wordt, willen we ten allen koste vermijden. Daarom stelt Payflip bijvoorbeeld dikwijls voor deze survey te organiseren bij het personeel om de populariteit van het concept te testen.
Presentatie voorbereiden en binnenkoppen
Als de puzzelstukjes meer en meer in elkaar lijken te vallen, doe je er goed aan om eens alle informatie die relevant is voor jouw onderneming samen te vatten in een presentatie. We hebben zelf al een voorbeeldpresentatie over het cafetariaplan gemaakt.
Een dergelijke presentatie spreekt idealiter over de volgende topics: het concept, de voordelen voor de werknemers, de kosten voor de werkgever, een concreet voorbeeld van een cafetariaplan transactie en de operations achter het cafetariaplan.
Let us explain 📣!
- Een high-level introductie van het concept van het cafetariaplan zet onmiddellijk de toon. Een frisse wind door het loonpakket laten waaien op basis van een principe waar iedereen van smult, het “à la carte” principe. Het duidt op een duidelijk engagement van de werkgever om werknemers te willen verlonen op de manier die zij zelf willen. What is there not to like?
- Het cafetariaplan is een absolute win voor werknemers: persoonlijke én fiscaalvriendelijke(re) verloning. Een werknemer haalt netto méér uit zijn loonpakket via een cafetariaplan.
- Maar eigenlijk is het cafetariaplan een win-win voor zowel de werknemer als de werkgever: deze laatste ziet immers zijn loonkost niet stijgen. Dieper in de buidel moet er dus niet getast worden met een cafetariaplan, terwijl je wel mee op de kar springt rond slimmer verlonen! Natuurlijk dien je als werkgever wel een opzet kost van het plan te betalen aan jouw service provider. Check zeker eens de héél democratische pricing van Payflip hier.
- Voorbeelden zeggen méér. Hoe haalt de werknemer precies netto meer uit een transactie in het cafetariaplan? Het management zal waarschijnlijk dit concept tot in de puntjes willen begrijpen en terecht! Zorg er dan zeker voor dat het fiscaal kantje van het cafetariaplan voor jou ook duidelijk is. Check zeker het cafetariaplan e-book van Payflip voor uitgewerkte voorbeelden!
- And last but not least, cover je best ook je eigen workload ten opzichte van het management. Als het cafetariaplan de potten in jouw interne HR keuken zou laten overlopen, is er iets niet pluis. Stel daarom de juiste vragen als “is er follow-up werk langs de kant van HR?” of “wie doet de communicatie met het sociaal secretariaat?” Deze vragen bereid je het best goed voor. Laat je inspireren door dit Payflip artikel waarin deze vragen heel concreet worden beantwoord.
- Een echte binnenkopper is een laatste slide die nog even de pro’s en de con’s van het cafetariaplan uiteenzet én een beeld geeft van de totale kostprijs voor de opzet van het cafetariaplan t.o.v. een andere HR kost die het bedrijf maakt of van plan was om te maken. Een voorbeeldje: een kmo met 15 werknemers betaalt voor de opzet van het Payflip cafetariaplan evenveel als de prijs voor één jaar fietslease.
On-demand is here!
Flexibel verlonen is een trend die niet meer uit het huidige salaris landschap weg te denken valt. Het on-demandprincipe dat consumenten rond de oren vliegt (denk maar aan Netflix, Spotify,...) kan wel degelijk zijn ingang vinden in het loonpakket. Daarom: praat over verloning alvorens je werknemers dit doen 💪.