In januari 2021 vervoegde Ludovic als allereerste werknemer het team van Payflip. Zes maanden (en een lockdown) later leggen we ons oor te luister bij Ludovic hoe het hem vergaat bij Payflip. Vinger aan de pols houden bij onze medewerkers vinden we immers van cruciaal belang! Ludovic vertelt hieronder over de transparante cultuur bij Payflip, zijn rol in het team en het starten van een professionele carrière binnen een startup.
Hi Ludovic, wat doe je precies bij Payflip?
Ik ben software developer bij Payflip. Samen met Jon (CTO bij Payflip) werk ik aan de verdere ontwikkeling van de gebruikersinterface en de digitale tools die we ter beschikking stellen aan de klanten van Payflip.
Waarom heb je in januari gekozen om bij Payflip te starten?
Toen Jon in november contact met me opnam om te polsen naar mijn interesse voor de vacature van full stack developer bij Payflip, was ik eigenlijk niet op zoek naar een andere job (nvdr, Ludovic werkte destijds bij een IT consultancy bedrijf als software developer). De bedrijfscultuur van Payflip en de vernieuwende kijk van Jon op de visie rond IT bij Payflip trokken evenwel mijn aandacht.
Tijdens het eerste gesprek in het driedelig sollicitatieproces legden de founders meteen uit dat ze geen hiërarchie of bureaucratie in het bedrijf wilden. Alles is horizontaal, en er wordt naar ieders mening gepolst bij belangrijke en minder belangrijke beslissingen. Er ligt een enorme nadruk op transparantie in het bedrijf. Alles in het bedrijf is gesteund op transparantie, van de salarissen tot evaluaties van founders.
Het vlotte verloop van het sollicitatieproces en het feit dat er in elk van de drie gesprekken met de drie founders zo oprecht naar mij geluisterd werd over hetgeen ik belangrijk vind als medewerker binnen een bedrijf, deden me met volle goesting springen.
Hoe belangrijk is die open, transparante bedrijfscultuur voor jou?
Enorm belangrijk. In een groot bedrijf zit je vaak in je ‘cocon’. Je komt heel weinig in contact met andere aspecten van het bedrijf zoals marketing of customer support. Er wordt zelfs vaak verondersteld dat je niet bewust hoort te zijn hierover.
Omdat alles zo transparant is bij Payflip, heb ik eindelijk een inzicht in de verschillende aspecten van een bedrijf, van de samenwerking tussen marketing en sales, tot de financiën van een bedrijf. Het feit dat het bedrijf zo transparant is (echt elke Google Drive folder is publiek toegankelijk), is voor mij een enorme opportuniteit om bij te leren.
Die transparantie laat zich trouwens ook zien in het evaluatieproces van mezelf en de founders. Het evaluatieproces is behoorlijk rigoureus bij Payflip. Alleen al het feit dat ik alle evaluaties kan zien en lezen, niet enkel van mezelf, maar ook van de rest van het team, voelt voor mij heel juist aan. Payflip toont op die manier echt haar vertrouwen in mij als medewerker. Tijdens de evaluatie worden mijn inspanningen ook erkend door het voltallige founder team, en dat voelt goed.
Bij Payflip heb ik niet het gevoel dat ik alleen maar aan het werk ben voor een ander en dat anderen ervan profiteren. Ik profiteer er zelf ook van!
Ten slotte heb ik bij Payflip echt het gevoel dat er naar me geluisterd wordt, ook over onderwerpen die minder mijn expertise zijn. Dat is zo een meerwaarde in mijn persoonlijk en professioneel groeiproces.
Wat heb je, naast de eigenwijze bedrijfscultuur, ondertussen al geleerd in je eerste 6 maanden bij Payflip?
Vooral vanuit een technisch oogpunt heb ik echt veel bijgeleerd. Voor ik bij Payflip startte, had ik voornamelijk met andere technologieën gewerkt en had ik nog maar weinig voeling met de technologieën die we bij Payflip gebruiken. Het was echt een verademing om al die nieuwe technologieën onder de knie te krijgen en te gebruiken. Dit is trouwens één van de pijlers rond IT bij Payflip, steeds bijleren en een full stack mindset behouden t.o.v. de verschillende software uitdagingen.
Daarnaast ben ik ook erg gegroeid in het managen van software projecten. Aangezien het technische team nog redelijk klein is, moeten we alles onderhouden, van infrastructuur tot helpdesk. Dat is iets waar ik echt naar uitkeek, om net die waaier van verantwoordelijkheden te hebben. De eerste 6 maanden zijn in dat opzicht een geweldige ervaring geweest.
Vooral de samenwerking met Jon heeft daar een grote rol ingespeeld. Jon heeft echt zijn tijd genomen in het begin om me de kneepjes van het vak te leren. En dat is nog steeds zo. Hij is geduldig en daagt graag mijn interesse in de verschillende technologieën uit. Ik heb ook het gevoel dat hij me echt engageert in de beslissingen die we nemen. We werken nauw samen en het voelt goed om na te kunnen denken over bepaalde beslissingen, en niet enkel beslissingen toe te passen die door iemand anders zijn gemaakt. Hij is een geweldige mentor voor jonge software enthusiast als ik.
Was er iets waar je bezorgd over was toen je bij Payflip bent gestart?
Ik was bezorgd dat indien er problemen waren tussen de founders, dat de zaken dan uit de hand zouden kunnen lopen in zo een jong bedrijf dat nog zijn strepen moet bewijzen. Maar ik merkte al snel dat het team enorm professioneel is. Wanneer er problemen zijn gaat niemand door het lint, maar is het gewoon een kwestie van een oplossing te vinden op de meest efficiënte manier, en niet te blijven hangen in de schuldvraag.
Een andere bezorgdheid die ik had, aangezien ik niet veel achtergrond had in de technologieën die we gebruiken, was dat ik niet meteen productief zou zijn. Maar dat gevoel vervaagde al snel. Ik werd heel gemakkelijk in het team opgenomen. Ik mocht al heel vroeg productcode schrijven. Er was geen onboarding van 2 maanden waarin ik alleen maar hoefde te kijken en passief mee te volgen. Ik kon al heel snel mijn handen uit de mouwen steken en voelde me dan ook even snel al een toegevoegde waarde.
Wat vind je het leukste aan werken bij Payflip?
Ik voel me vrij en gewaardeerd in de initiatieven en de besluitvorming bij Payflip. Ik kan nieuwe technologieën ontdekken en onderzoeken, en ik kan zelf nieuwe manieren van werken voorstellen. Wanneer we bijvoorbeeld een idee hebben, proberen we om al snel een prototype te maken en van daaruit het te verbeteren.
Ik voel me niet beperkt door een bepaald bedrijfssysteem of door beslissingen die van bovenaf komen. Dat is echt verfrissend voor mij. Dit is iets wat elke dag spannend houdt: het toepassen van nieuwe ideeën waarvan dat je denkt dat ze positief kunnen bijdragen aan het bedrijf en de producten die we aan het bouwen zijn.
Daarnaast is het ook tof dat we volledig vrij zijn om te bepalen van waar we werken. Het feit dat we bij Payflip kunnen kiezen hoe vaak we op kantoor willen werken, of hoe vaak we van thuis willen werken, zorgt ervoor dat je zelf je balans kan bepalen. Ik heb sociaal contact met mijn collega's nodig, maar ik heb thuis ook tijd nodig om mijn was te doen, de klusjesman binnen te laten, etc. Deze vrijheid levert heel wat minder stress op dan in mijn vorige job.
Wat zou je toekomstige kandidaten bij Payflip willen vertellen over het reilen en zeilen in het bedrijf?
Ik zou ze vertellen dat de bedrijfscultuur echt geweldig is. Er is geen hiërarchie of bureaucratie die ik elders zie.
Daarnaast is het gewoon heel exciting om in een bedrijf te werken dat zo snel groeit, en betrokken te worden bij de mogelijkheden die het pad van het bedrijf kruisen. In staat zijn om deze growth mindset ten volle te beleven, samen met mensen met een gelijkaardige visie, dat is voor mij van onschatbare waarde.