Onze Salarisgids kreeg een update voor 2025! Download hier. 🎉

15 april, 2025

Mobiliteitsbudget als verplicht alternatief voor élke bedrijfswagen vanaf 2026

Fietsen mobiliteit

Het Paasakkoord. De afgelopen dagen was er heel wat om te doen. Fiscale hervormingen, pensioenhervormingen en arbeidsmarktmaatregelen vliegen ons om de oren. Eén maatregel die elke werkgever echter sooner than later in de oren moet knopen is de volgende: het mobiliteitsbudget dient verplicht aangeboden te worden vanaf 2026 door elke werkgever die bedrijfswagen toekent aan medewerkers.

Een nieuw mobili-tijdsperk is aangebroken. Lees er alles over hieronder! 👇

Download onze volledige gids over het mobiliteitsbudget

Supernota 🦸‍♂️ - Paasakkoord? 🐣

“En als ik geen interesse heb in een bedrijfswagen?” De vraag die vaak het startpunt is in een bespreking rond het mobiliteitsbudget. Wel, binnenkort moét elk bedrijf daar een pasklaar antwoord op hebben.

Want vanaf 1 januari 2026 is elke werkgever, die een bedrijfswagen ter beschikking stelt van zijn medewerkers, verplicht om die werknemers beide opties aan te bieden. Medewerkers zullen dus de keuze krijgen tussen een bedrijfswagen of een mobiliteitsbudget.

Deze verplichting was eerder al aangekondigd in de Supernota van eind januari 2025
, maar was volgens verschillende bronnen pas voorzien voor 2027-2028. De timing van deze maatregel is dus de grootste verrassing van het paasakkoord. Noteer dat over de andere aankondiging rond het mobiliteitsbudget in de Supernota, diegene die de werkgevers een mogelijkheid (géén verplichting) om een (beperkt) mobiliteitsbudget toe te kennen aan werknemers zonder bedrijfswagen, géén verdere details zijn opgenomen in het paasakkoord. Voor deze maatregel gaan we dus nog steeds uit van een timing 2027-2028.


Wil je graag klaar zijn voor 2026? Boek een virtuele babbel met onze mobiliteitsexperts

Snel-snel invoeren dan? 💨

"De jaarwissel zal er snel zijn" hoor je soms in de besprekingen met vrienden over de organisatie van oudejaarsavond. Ook voor het mobiliteitsbudget geldt deze regel. 

Al is het tot op heden nog steeds koffiedik kijken welke overgangsmaatregelen nog zullen uitgevaardigd worden om deze shift in de mobility policies van veel bedrijven te faciliteren. Bedrijven zullen nu eenmaal verplicht worden om bestaande 'car policies' om te vormen naar 'mobility policies' die niet enkel de bedrijfswagen als mobiliteitsoptie ondersteunen, maar ook de opties rond duurzame vervoersmiddelen en huisvesting (pijler 2 van het mobiliteitsbudget) en cash (pijler 3 van het mobiliteitsbudget). Eén ding is zeker: als de car policy nog niet vergroend was met de komst van de elektrische wagens, wordt 'ie het nu vast en zeker met de introductie van het mobiliteitsbudget.

Payflip's praktische vooruitblik 👀

Wij geven bedrijven veelal de volgende handvaten mee om het nieuwe mobili-tijdsperk in te gaan:

  • we veronderstellen dat de introductie van het mobiliteitsbudget géén weerslag zal hebben om de reeds rijdende bedrijfswagens. Leasecontracten verbreken is duur en talloze bedrijfswagen op de parking hebben is niet opportuun. We veronderstellen derhalve dat de verplichting enkel van toepassing zal zijn voor nieuwe werknemers (of bestaande werknemers in nieuwe functies met bedrijfswagens) en nieuwe leasecontracten.
  • we geven vaak de tip om de bestaande car policies reeds te "professionaliseren" met een aanduiding van bepaalde categoriëen van werknemers (functie, senioriteit) en daarbijhorende TCO bedragen. Op deze manier verloopt de omschakeling naar het mobiliteitsbudget (= TCO van de wagen die wordt omgeruild) een stuk vlotter.
  • we drukken HR managers op het hart dat het mobiliteitsbudget, naast zijn duurzame ideologie ook een sterke HR ideologie heeft rond flexibliteit op de werkplek. Vandaar dat het aangeraden wordt om de introductie van een mobiliteitsbudget in een breder plaatje rond flexibel verlonen te zien. Een cafetariaplan en mobiliteitsbudget in één platform is de toekomst. 

Wil je graag klaar zijn voor 2026? Boek een virtuele babbel met onze mobiliteitsexperts