Extralegale voordelen of “benefits” zijn key in het aantrekken en behouden van talent in de huidige competitieve arbeidsmarkt. Maar het randomly aanbieden van deze voordelen is niet genoeg. Een doordachte strategie is cruciaal voor het maximaliseren van hun impact. In dit artikel bespreken we hoe je een effectieve strategie voor extralegale voordelen kunt ontwikkelen die zowel werknemers als je organisatie ten goede komt.
Het belang van een strategische benadering
In België zijn we kampioen in het opsmukken van ons hoogbelaste cash loon met laagbelaste benefits. Hierdoor verdwijnt het verhaal achter de benefits (die soms een hele hap van de kost van het loonpakket vertegenwoordigen) massaal. Werknemers vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze een (dure) groepsverzekering krijgen, maar als je hen vraagt wat die verzekering inhoudt horen de meesten het in Keulen donderen. And who’s there to blame, het is een zeer complex fiscaal product waar je als dertigjarige nog niet echt van wakker ligt…
Bovenstaande illustreert goed de algemene teneur rond benefits dezer dagen, een teneur van “check the box” bij het solliciteren, maar ook niet meer dan dat. En dat is jammer, want benefits zouden niet willekeurig of puur fiscaal geïnspireerd aangeboden moeten worden. Dat gebeurt in het buitenland nu eenmaal ook niet. Maar de Belg en zijn belastingen is een moeilijk huwelijk 😉…
Als we kijken naar de moderne benadering rond benefits zien we dat deze een heel efficiënt instrument zijn voor het concreet vertalen van de specifieke HR waarden binnen een bedrijf. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat een jong bedrijf heel graag uitpakt met een mobiliteitsbudget omwille van de oprechte bezorgdheid rond het milieu. Of een traditioneler bedrijf dat welzijn hoog in het vaandel draagt door het implementeren van Alan Mind, wanneer ze merken dat werknemers het moeilijker hebben om vanop afstand te werken.
Ken je personeel
Het begrijpen van de demografie en de behoeften van je personeel is de eerste stap in het ontwikkelen van een effectieve strategie voor extralegale voordelen. Verschillende groepen werknemers hebben verschillende behoeften en voorkeuren. Een goede mix van voordelen kan verschillende groepen aanspreken. Daarom wint de trend van het cafetariaplan enorm aan animo. Het is te duur en te onnozel om iedereen dezelfde (kostelijke) benefits te geven als ze niet over de hele lijn geapprecieerd zouden worden. Vandaar dat werkgevers hun teamleden het liefst zelf laten kiezen welke benefits ze interessant vinden via een flexibel verloningsplan (en zonder verhoging van de werkgeverskost).
Monitoring en aanpassing
Rome is niet op één dag gebouwd! Het succes van je benefit strategie hangt af van continue monitoring en aanpassing. Regelmatige feedback van werknemers en analyse van de impact van de voordelen zijn essentieel om ervoor te zorgen dat ze effectief blijven en aansluiten bij de veranderende behoeften. Zo hebben wij HR managers nog nooit horen zeggen dat het cafetariaplan afstand gecreëerd heeft tussen de organisatie en de werknemers. Integendeel, ze zeggen eerder “het cafetariaplan is de beste HR investering van het jaar”.
Conclusie: een strategische troef 💜
Een strategisch ontwikkelde set van extralegale voordelen kan een krachtige troef zijn in het aantrekken en behouden van toptalent. Door deze voordelen af te stemmen op zowel de behoeften van je werknemers als de doelstellingen van je organisatie, kun je een positieve en productieve werkomgeving creëren.
Wil je een doordachte strategie ontwikkelen voor je extralegale voordelen? Geen kieken zonder kop toestanden? Jezelf long-term niet in de problemen brengen? Neem contact met ons op voor haarscherp advies en ondersteuning. Samen kunnen we een flexibel pakket samenstellen dat zowel waardevol is voor je werknemers als voordelig voor je bedrijf.