Zerofriction logo klein

Zero Friction bereidt zich voor op groei met flexibele loonpakketten

Zero Friction

Zero Friction, een innovatief bedrijf dat zich richt op het vereenvoudigen van facturatie en klantinteractie voor leveranciers van stadsverwarming en-koeling, heeft onlangs een grote stap gezet in hun HR-beleid. We spraken met Janne, HR-professional bij Zero Friction, over hun ervaringen met het Payflip Flex plan.

Vanwaar kwam het idee om flexibel verlonen in te voeren?

Janne: "Het was onderdeel van een bredere professionalisering van ons bedrijf. We wilden een nieuw loonbeleid en loonpakketten implementeren die past bij onze groeiambities. We groeiden het voorbije jaar al van 25 naar 34 medewerkers en willen er dit jaar nog eens 12 medewerkers aan toevoegen. Het was voor ons dus cruciaal om hier goed over na te denken."


Wat zijn volgens jou de drie woorden die Payflip het beste omschrijven?

"Optimalisatie, intuïtief en een energiek bedrijf. Ik waardeer vooral hoe Payflip altijd up-to-date blijft. Ik stuur zelfs hun e-books door naar HR-collega's bij andere bedrijven!"


Ben je tevreden over de impact van het plan?

"Absoluut! Het heeft een grote impact gehad. Onze medewerkers zijn erg blij met Payflip. We zijn zo tevreden van de reacties van onze medewerkers dat we het hebben meegenomen in Employer Branding en meteen toelichten in het eerste sollicitatiegesprek. We merkten al snel dat dit positief onthaald wordt door kandidaten."


Hoe zou je een succesvol plan definiëren?

"Voor ons is het succesvol als het helpt bij recruitment en retentie. In onze sector hebben nog maar weinig bedrijven een cafetariaplan, dus het geeft ons echt een streepje voor. Onlangs nog bij het aannemen van een Senior Developer merkten we hoe het hielp om aan de behoeften van de kandidaat te voldoen."


Hoe zien jullie de toekomst van het flexibele verloningsplan?

"We zijn erg positief. Het past perfect bij onze groeiplannen voor 2024. We focussen zowel op het aantrekken van gemotiveerd talent als op een sterk uitgewerkte onboarding, want we willen dat medewerkers met een goed gevoel bij ons kunnen starten én lang gemotiveerd blijven. Zo start bijvoorbeeld de eerste dag als‘Friction Fighter’ pas ‘s middags. De ochtend gebruik je om je rustig voor te bereiden: met een door ons opgestuurd ontbijt en een gepersonaliseerd ‘Your First Daily Paper’ krantje. Daarnaast willen we medewerkers op een zo volledig mogelijke manier verlonen, waar het Payflip Flex plan een cruciale rol in speelt. De uitstraling van de tool past zeer goed bij ons en helpt ons om onze bedrijfscultuur te behouden terwijl we groeien."


Tot slot, heb je nog tips voor andere bedrijven die overwegen om flexibel verlonen in te voeren?

"Zeker! Twee zelfs: 

(1) Communication is key. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert met je medewerkers welke voordelen ze uit hun extralegale voordelen kunnen halen. Wat payflip betreft: wij krijgen eigenlijk heel weinig vragen omdat alles zo duidelijk is via het platform. 

(2) Blijf vernieuwen. Wees niet bang om je pakket af en toe te optimaliseren. We hebben bijvoorbeeld dit jaar ook een mobiliteitsbudget toegevoegd via Payflip, wat meteen verschil heeft gemaakt."

Het is duidelijk dat Zero Friction met het Payflip Flex plan een waardevolle toevoeging heeft gedaan aan hun HR-beleid. Met een betrokken professional als Janne aan het roer, die zowel oog heeft voor de details als voor het grotere plaatje, lijkt de toekomst van flexibel verlonen bij Zero Friction veelbelovend. Het toont aan dat ook in een nichemarkt als die van stadsverwarming en -koeling, innovatieve HR-oplossingen een grote impact kunnen hebben op medewerkerstevredenheid en bedrijfsgroei.

Janne sluit af: "We zijn super blij dat we de keuze hebben gemaakt om met Payflip te werken. Het heeft ons echt geholpen om ons voor te bereiden op groei en om te professionaliseren als KMO!"


Ook flexibel verlonen in jouw bedrijf?