FAQ

Toekomstgericht en persoonlijk loonbeleid

Wat zijn de extralegale voordelen die je in een flexibel loonpakket kan opnemen?

Extralegale voordelen

Er zijn zeer veel extralegale voordelen die in België worden aangeboden. Dit zijn degene die er bij Payflip in het salarispakket zitten:

Aangezien thuiswerken de standaard is voor Payflip werknemers, ontvangt iedereen een belastingvrije thuiswerkvergoeding van €137,40 (geïndexeerd bedrag per april 2022) per maand om de thuiswerkkosten te dekken zoals elektriciteit, internet, een goed bureau, etc.

Standaard ontvangt elke werknemer het maximumbedrag aan maaltijdcheques & ecocheques. Hiervoor doen we beroep op Monizze. Monizze is een Belgisch bedrijf dat een uitstekende service biedt op gebied van elektronische cheques aan KMO’s.

Qua mobiliteit bieden we voor de novice niveaus een terugbetaling aan van alle woon-werk en professionele verplaatsingen. Voor de niveaus daarboven bieden we de keuze tussen een bedrijfswagen en een mobiliteitsbudget. We maken gebruik van Lizy voor de lease van de bedrijfswagens.

Om als jonge startup ons bonusbeleid te optimaliseren, hebben we beslist om een loonbonus in te voeren in de onderneming. De loonbonus is gekoppeld aan de omzet van het bedrijf en loopt op tot maximum €3.558 bruto per jaar per werknemer (netto €3.093).

Daarnaast krijgen de software developers, de ‘creatieve’ teamleden, binnen Payflip ook een vergoeding in auteursrechten. Hiervoor hebben we een ruling aangevraagd.

Iedere werknemer ontvangt een all-in zorgpakket dat de kosten van hospitalisatie en ambulante medische kosten dekt. Dit zorgpakket hebben we afgesloten bij Alan.

Werknemers krijgen natuurlijk ook de nodige IT-tools zoals een laptop en muis om hun takenpakket te kunnen uitvoeren en heeft elke werknemer recht op een gsm-abonnement bij Orange.

Tot slot hebben werknemers recht op een aantal vakantiedagen, afhankelijk van hun niveau. Hier gaan we bewust over de drempel van het wettelijk minimum van 20 vakantiedagen.

Als kers op de loontaart hebben we bij Payflip ook een cafetariaplan ingevoerd. Via het cafetariaplan kunnen werknemers zelf hun loonpakket samenstellen. In het kader van een dergelijk cafetariaplan, krijgen werknemers concreet de mogelijkheid om delen van hun ‘klassieke loon’ (percentage van maandelijks brutoloon, bonus, eindejaarspremie,…) om te ruilen voor een ander voordeel dat hen meer voldoening geeft. Payflip heeft ervoor gekozen om enkel de eindejaarspremie (werkgeverskost) als budget te gebruiken in het cafetariaplan.

Bij Payflip kunnen werknemers concreet dus hun dertiende maand (‘eindejaarspremie’) inruilen voor:

  • Extra gezondheidszorg voor echtgenoten en kinderen
  • Fietslease
  • Smartphone, tablet of andere IT-apparatuur
  • Terugbetaling van individueel pensioensparen
  • Extra bureaumateriaal
  • 5 extra vakantiedagen

Om dit cafetariaplan vlot te beheren, maken we uiteraard gebruik van onze eigen software. Die laat ons toe om werknemers hun keuzes te laten maken, en deze automatisch aan onze payroll provider te communiceren.

Ten slotte deze voordelen krijgen werknemers ook aandelenopties op het kapitaal van Payflip. Om dit in te voeren, hebben we beroep gedaan op de vakkennis van onze collega’s van Cambrian.

Reviews & promotie

Elke 6 maanden organiseren we bij Payflip performance reviews. In deze performance reviews worden er voor elke werknemer (én oprichter) 3 reviews gedaan:

  • Self-review
  • Peer review
  • Coach review

Concreet gaan werknemers (en founders) dus zichzelf reviewen door (onder meer) volgende vragen te beantwoorden:

  • welke belangrijke milestones heb ik bereikt sinds de laatste review?
  • op welke projecten was mijn impact minder groot dan verwacht?
  • wat zijn mijn belangrijkste sterktes?
  • wat zijn mijn werkpunten?
  • op welke persoonlijke doelen wil ik mezelf toeleggen in de komende maanden?

Deze review wordt ook gedaan door een peer (iemand waarmee de werknemer nauw samenwerkt) en een coach (iemand die de werknemer ondersteunt om zijn persoonlijke doelen te bereiken). De review wordt vervolgens in een meeting met 3 besproken.

Elke 6 maanden krijgt de werknemer ook de kans om aan te geven of en waarom hij/zij het verdient om naar een volgend level te groeien. Deze vraag wordt ook aan de coach/peer gesteld.

Indien het antwoord positief is, wordt de vraag voorgelegd aan het founding team, die een finale beslissing maakt of een werknemer naar een volgend level springt of niet.