12 januari, 2020

Flexibel verlonen blijft onderbenut

Flexibel verlonen blijft onbenut

‘Het aantal werknemers dat via een cafetariaplan zijn loon flexibiliseert, is in een jaar tijd met de helft toegenomen’, kopte De Tijd in maart 2019. Dit bleek uit een studie van SD Worx, de grootste speler op het vlak van cafetariaplannen. Partena Professional kaatste echter recent terug dat bedrijven nog steeds onvoldoende gebruik maken van creatieve mogelijkheden om medewerkers te verlonen.

Via de zogenaamde ‘cafetariaplannen’ kunnen werknemers zelf beslissen hoe ze hun loonpakket willen samenstellen. De mogelijkheden zijn zeer ruim: meer vakantiedagen, verzekeringen voor gezinsleden, warrants, etc. De keuze die de werknemer maakt, kan bovendien fiscaal voordelig uitvallen. Voor een bedrijf is het dan weer interessant omdat het zich met een geïndividualiseerd loonpakket kan profileren als een aantrekkelijke werkgever. Dat is op heden noodzakelijk — vooral voor KMO’s — om een winning team te behouden of talentvolle nieuwe mensen aan te trekken.

Het is dan maar de vraag waarom zelfs de meest eenvoudige vormen van loonoptimalisatie nog steeds onderbenut blijven, ondanks een heuse stijging in populariteit de laatste jaren. Zo voegt nog steeds 74 procent van de bedrijven geen maaltijdcheques en 66 procent van de bedrijven geen ecocheques toe aan het verloningspakket, aldus Partena Professional. In 80 procent van de bedrijven wordt zelfs geen groepsverzekering aangeboden.

Veel bedrijven zijn gewoonweg onvoldoende geïnformeerd over de mogelijkheden die er bestaan op gebied van ‘slim verlonen’. Werknemers hebben evenmin een duidelijk beeld van de voordelen die gepaard gaan met een slimme verloningsstrategie. Werkgevers doen er dus goed aan een doordachte verloningsstrategie te ontwikkelen en hun medewerkers jaarlijks een overzicht te bezorgen van de voordelen die zij in dit kader krijgen. Ook voor startups met jonge talentvolle werknemers is loonoptimalisatie een interessante piste.

Payflip zet in haar volgende blogpost 8 creatieve verloningsmanieren op een rijtje. Verplichte lectuur voor werkgevers, maar evengoed voor proactieve werknemers die hun werkgevers op ideeën willen brengen.

Raak je maar niet uitgelezen?